Fona. Computercity. Hvem er den næste?

Skrevet af: 
Leon Birdi
12/4/2023
Del dette indlæg

Hvorfor er detailhandlen så presset?

...og hvorfor er det nu igen en elektronikkæde der bukker under her i efteråret 2016?

Som salgs- og servicerådgiver kunne jeg fristes til at sige:"For lav værdi for kunden - mand jer dog op!"

Men så enkelt tror jeg ikke det er. Der er måske noget om snakken alligevel - men det er ikke den fulde sandhed.

I dag talte jeg med en butikschef fra Humac. Forleden med en fra Hifi-Klubben. De havde begge et interessant bud på hvorfor deres butikker klarer sig mens Fona og Computercity lukker.

De sagde omtrent sådan her: "Vi er specialister. Vi har ikke fokus på discount. Vi tilfører kunderne værdi, ved at rådgive dem, udfordre dem og give dem gode råd med på vejen. Så fylder prisen mindre."

Måske de har ret. Måske årsagen til den enes død og den andens overlevelse kan findes i at have fokus på det rette.

Jeg har lavet min egen mini-analyse:

Fona

Styrker: Et godt navn, velrenommeret firma og god beliggenhed .

Svagheder: Høje priser, lav produktviden og dyre butikker.

ComputerCity

Styrker: God beliggenhed, stort udvalg, gode priser og flotte butikker.

Svagheder: Lav produktviden, for få medarbejdere og begrænset service. Ja, jeg ved godt at det er min uvidenskabelige undersøgelse - men jeg oplever at der ikke er noget unikt at komme efter.

Hverken lave priser eller supergod rådgivning af specialister. Hvad så med fx Humac og Hifi-Klubben?

Humac

Styrker: Højt specialiseret (smalt udvalg), mange medarbejdere og stor produktviden.

Svagheder: Høje priser, lille udvalg og dyr beliggenhed.

Hifi-Klubben

Styrker: Direkte kommunikation (de har meninger), stor viden om et smalt emne og et godt navn.

Svagheder: Ikke billigst, begrænset mærkesortiment og dyr husleje. Jeg tænker at der er mere der spiller ind: Indkøbspower (hvor billigt kan vi få 50.000 Samsung-tv'er?), markedsføringsstyrke og et godt blend mellem fysiske butikker og webshops.

Humac og Hifi-Klubben er jo ikke giganter. De har en vis størrelse - men Elgiganten har med garanti meget mere power til at købe stort ind.

Det må man formode at Fona også havde - og at ComputerCity også har - så det kan ikke være udslagsgivende for deres succes eller mangel på samme.

Faktisk er jeg ved at være tilbage til begrebet "værdi" igen. Er det så simpelt, at de der formår at yde en høj service, at have en god dialog med kunderne og som tør mande op når andre skærer ned, kan være dem der vinder?

Simpelthen fordi en vis del af kunderne ikke er prisryttere? Kan man vinde ved at rådgive, have holdninger og samtidig være 5% dyrere end de andre? Det kan man!

På samme måde som Elgiganten klarer sig fint ved at have høj volumen, lav service og de mindste priser. I mange brancher er det midtersegmentet der dør.

Jeg har bemærket det under finanskrisen fra 2009-2013. Dem der klarede sig i fx hotelbranchen, var dem der var dyrest og bedst - og dem der var billigst men som trods alt leverede værdi.

Dem der bare var amatører men en pæn facade der skulle skjule et middelmådigt produkt - og som var prissat i midten - de døde.

Årsag? Fordi - tror jeg - at når der er krise så skal vi spare - eller også skal vi spare op og gi' den gas en sjælden gang, men når vi gør det, så skal produktet også være helt i top.

Så de billigste med god kvalitet og de dyreste med et excellent service- og produktniveau, de har faktisk slået de middelmådige...

Er det også sådan med Fona? ComputerCity? Er (var) de også bare sådan lige i midten? Mellem service. Mellem pris. Mellem det hele?Jeg synes det.Jeg synes at Elgiganten er lav kvalitet - men de er også billige.J

eg finder Hifi-Klubben og Humac i en anden liga. Dyrest. Men bedst. Flest ansatte pr. kunde (som jeg opfatter det). Har stor viden om et smalt område. Og de tør stå ved deres meninger. Samtidig går jeg sjældent derfra uden et svar.

Det har jeg ofte gjort hos de to andre.

Så der er kun en vej!

Sørg for at tilføre værdi. Hold dine priser så højt at det er sjovt - uden at være ublu - og giv den gas på servicefronten. Gå til dine kunder. Giv dem modspil. Hold døren og pak deres varer ind. Gi' dem en oplevelse de husker - og som de fortæller videre. Middelmådighed - det har du ikke råd til!