Sådan screener du leads - så du bliver mere effektiv som sælger

Skrevet af: 
Leon Birdi
26/3/2023
Del dette indlæg

…og slet ikke når du kigger i din, forhåbentlig, lange række af leads i din indbakke.

Mange af dem skal naturligvis betjenes. Ringes op. Have et tilbud. Teste dit produkt.

Andre er spild af tid!

Derfor skal du frem med luppen – og screene kunderne før du kaster dig glad over dem og de penge, som de måske slet ikke har.

Der er jo flere situationer, hvor vi kunder henvender os til en kommende leverandør:

  1. Vi står og skal bruge en vare nu. Det er akut og vi har et problem.
  2. Vi er ved at købe en vare – men det skal ikke være lige nu.
  3. Vi overvejer at skifte den nuværende leverandør ud – men det er ikke sikkert vi overhovedet skifter

Allerede nu står det klart, at der er forskel på hvordan disse tre slags kunder skal behandles. Men der er mere:

Nogle kunder er små og besværlige og køber kun en enkelt gang.

Andre er stor, nemme og bliver ved med at handle.

Så der vil nok også være forskel på, hvordan den ene skal håndteres i forhold til den anden…

Endelig bør du undersøge selve ordrens størrelse. Du vil sikkert – alt andet lige – hellere sælge en løsning til en million end en til 100 kroner.

Samlet set skal alle leads altså ikke bare behandles. Nogen skal du kaste dig over og servicere 100%. Andre skal du sende et link – og så må de selv klare resten.

Hvordan? Jo, ser du, der er to ting du kan gøre:

1. Du kan se denne tekstede video – som faktisk forklarer det med at screene kunder ret grundigt:

2. Du kan lytte til min podcast episode 58 herunder – eller på Apple Podcast, Podimo, Spotify og 997 andre steder.

Her får du 40 minutters grundig gennemgang om det at screene og prioritere din leads – så du øger din effektivitet: